HIV

Lättsmälta inlägg idag...

Jag konstaterar att jag inte har en aning om hur stor sannolikheten är att dra på sig HIV. Jag undrar varför jag inte vet det. Jag har inte tagit reda på det. Ingen har sagt det till mig. Jag vet ungefär hur farligt det är med rökning. Någon har sagt det till mig. Jag vet att av alla som drabbas av cancer, så är dödligheten absolut störst bland de som drabbats av cancer orsakad av rökning, de andra har hyfsade chanser att klara livhanken. Jag har för mig att jag hört att HIV sprids lättast bland homosexuella män och sprutnarkomaner. Men lättast på vilken skala? 95% av alla blixtnedslag som träffar människor är dödande...

Anledningen till funderingarna kommer av att jag läste något på nätet, jag minns inte alls var, så eftersom det lika gärna kan ha varit på någon blogg så är det ju bra att vara källkritisk. Det jag läste var att även om du skulle injicera HIV-smittat blod in i kroppen så skulle du behöva fler försök än vad man kan tro, för att bli smittad. Det var något med att HIV-viruset egentligen är ganska så skört. 

Dags att sova tror jag, men någon får gärna upplysa mig lite. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0