Svart katt, vitt katt - opretto goes too far

Tänkte inleda med att gå lös på en film som är rätt hyllad på sina håll. 

Emir Kosturicas "Svart katt, vit katt". 

Filmen är möjligen charmig, och handlar om zigenare i forna Jugoslavien, och bortgiftandet av en dotter. Men hela filmen fullkomligt pyr b-produktion på alla sätt och vis, och den är dessutom det slutgiltiga beviset på att buskis finns även på balkan. 

Samtidigt - visst kan det hända att det finns en aspekt i filmen som jag missar. Ett dolt budskap som går mig förbi. Så när jag säger att man måste vara en Di Leva-älskande och kaftan-bärande té-rökare för att gilla filmen så menar jag det. 

Opretto går för långt när det blir för uppenbart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0